מתי לספר בעבודה על הריון ? מתי לספר למעסיק על הריון וזכויות שמגיעות לך בהריון

מזל טוב, גילית בשעה טובה שאת בהריון.

נשים רבות מתחבטות בשאלה "מתי לספר בעבודה על הריון ?".

בעצם בפני האישה ההרה עומדות מספר דילמות .

דילמה מההיבט הרפואי – לא לספר לפני בדיקת השקיפות העורפית – בשל הרגישות הרבה של ההריון בשלבים המוקדמים והסיכון הגבוה להפלה , נשים רבות מעדיפות שלא לשתף אף אחד למעט בן הזוג בדבר ההריון, על מנת שלא יווצר מצב שבו ההריון לא מחזיק או חלילה משהו לא תקין ואז יהיה מצב של הפלה, אובדן והתמודדות עם האנשים בסביבה לאחר מכן.

דילמה מקצועית – נשים רבות מעדיפות שלא לשתף את המעסיק שלהן בדבר ההריון על מנת שלא יווצר מצב שבו יפטרו אותן בשל ההריון או יתנכלו להן וירעו את תנאי ההעסקה.

כמו כן, יש נשים שמגיעות לראיונות עבודה כאשר הן בתחילת הריונן. במרבית המקרים המרואינות יעדיפו שלא לשתף את המעסיק הפוטנציאלי בדבר ההריון מחשש לאפליה והעדפה של מועמדת אחרת שלא בהריון.

למעשה נוצרת כאן מעין דילמה מוסרית בשל העובדה שמבחינת החוק אישה בהריון לא מחויבת לידע את המעסיק עד לשבוע 18 בדבר הריונה, אך מצד שני, המעסיק עלול שלא לראות בעין יפה את דבר ההסתרה של ההריון, והוא עלול להרגיש כי רימו אותו , דבר שעלול להעכיר על היחסים והאמון בין המעביד לעובדת.

בנוסף, יש נשים שפשוט רואים שהן בהריון כבר בהתחלה, וכאשר המעסיק מתחיל לחשוד שהאישה בהריון, כל עוד היא לא סיפרה לו הוא מבחינתו יכול לפטר אותה ולטעון בתוקף שלא ידע ואז האישה עלולה להפגע מהסיטואציה.

במידה וגילית שאת בהריון, אנו ממליצים לך ליידע מיידית את המעסיק ממש בהתחלה, גם אם אין לך ותק של חצי שנה. במידה והמעסיק יבחר לפטר אותך לאחר השיחה, תוכלי לפחות לקבל גיבוי דרך משרד התמ"ת ולהגדיל את סיכוייך לקבלת פיצויים.

כמו כן, במידה ואת מקבלת רמיזות בדבר אי שביעות הרצון של המעסיק מההריון שלך, מומלץ לנהל איתו שיחה, להקליט, ובמקביל לפנות לעו"ד להתייעצות.

אם נביט לרגע על הצד של המעסיק בזמן ראיון עבודה, במידה ואת בהריון, למשל בשבוע 8-10, כאשר עדיין לא רואים בטן, המעסיק בוחר אותך לתפקיד חשוב, והוא סומך על כך שתהיה לך תקופת הכשרה מסוימת שלאחריה תוכלי לעבוד באופן עצמאי. מה שהוא לא יודע בעת הקבלה שלך הוא שבעוד כ-7 חודשים הוא יצטרך להפרד ממך ל3-6 חודשים לטובת חופשת לידה (רוב הנשים מאריכות את חופשת הלידה) ולהכשיר במקומך בעוד מספר חודשים מישהי אחרת, להתחיל את תהליך החיפוש והמיון מחדש, תוך כדי שהוא מרגיש מרומה, גם אם תוכיחי לו שאת העובדת הכי מוצלחת שיש. את עלולה להפגע ולמצוא את עצמך מפוטרת מאי אילו סיבות או לחילופין לסבול מיחס רע שיגרום לך להתפטר בעיצומו של ההריון.

אני באופן אישי מאמינה בדרך ההוגנת ודווקא בשל העובדה שנשים רבות מסתירות את דבר ההריון בעת ראיונות קבלה לתפקידים חשובים שלעיתים דורשים הכשרה של מספר חודשים או תפקידים שדורשים המון אחריות בלעדית, זה גורם למעסיקים שלא לרצות להעסיק נשים נשואות מחשש ש"יעבדו עליהם" ולא יספרו להם על ההריון.

אני פוטרתי בתחילת ההריון שלי, כאשר במקום עבודתי מישהי שמעה שאני בהריון בעת שיחה עם חברה, יומיים לאחר מכן המתין לי מכתב פיטורים מיידי.

היה ברור שיש קשר בין הדברים ואף קיבלתי פיצוי באמצעות משרד התמ"ת.

באותו היום התחלתי לחפש מקום עבודה חליפי אצל שתיים מהחברות המתחרות.

בתחילת השיחה אמרתי שחשוב לי לציין שאני בהריון. בשני המקרים נאמר לי "הריון זה לא מחלה ואין לנו בעיה עם זה !".

בראיון נאמר לי שהם מאוד מעריכים את זה שאני בתחילת ההריון (שבוע 6) ומעדכנת אותם ושמבחינתם זה רק מוסיף לי נקודות קרדיט. לשתי החברות אגב התקבלתי למרות ההריון.

מסתבר שיש אנשים הגונים.

יחד עם זאת יש מעסיקים שיעדיפו להפלות ולא לקבל אישה בהריון לתפקיד שדורש הכשרה ממושכת.

אינני טוענת שזה צודק ונכון, אבל אני כן מסוגלת להבין את נקודת המבט של המעסיק.

לסיכום – תנהגו ביושרה ובהגינות, הממונים שלכן יעריכו זאת.

הורות וקריירה

השאר תגובה