מותגים עם בלוגרים – איך בעלי עסקים ואנשי יחסי ציבור יכולים לעבוד עם בלוגים או משפיעני רשת

מה שהבינו לפני עשור כמעט בחו"ל מתחילים להבין היום בארץ, שפרסום ועבודה עם משפיעני רשת יכול להביא לתוצאות נהדרות כשמדובר בחשיפה לקהל רב מנישה ספציפית ובכלל. זאת לאור העובדה שלמשפיעני רשת יש הרבה עוקבים ויכולת קידום אורגנית.

יחד עם זאת, מדי פעם ניתן לראות פוסטים כאלה ואחרים בפייסבוק מבעלי עסקים שמרגישים שיש בלוגרים שמחפשים לנצל אותם, אז במיוחד בשבילכם, בעלי עסקים ואנשי יח"צ, הנה מדריך קצר לעבודה עם בלוגרים ומשפיענים, שיחסוך לכולם הרבה עוגמת נפש ויאפשר לכם לדעת איך לעבוד נכון.

BAR

מה זה משפיעני רשת?

בואו נעשה רגע סדר בדברים.

משפיעני רשת מתחלקים ל-2 – בלוגרים ומשפיענים .


מה זה בלוגר ?

בלוגר הוא אדם שכותב בלוג – יומן רשת – זה יכול להיות באתר עצמאי או בפלטפורמה של בלוגים כגון תפוז , סלונה , בלוגר (של גוגל) או כל פלטפורמה אחרת.

למרות שבלוגר מאפשר לייצר בלוג שהוא כביכול עצמאי אבל אפשרויות העיצוב שלו יותר מוגבלות.

כאשר אתם עובדים עם בלוגרים למטרות פרסומיות או עם תוכן שיווקי , עדיף לעבוד עם אלו שיש להם בלוג עצמאי מאחר ובאופן הזה גוגל בדרך כלל יקדם אותם טוב יותר כבלוג נישתי אם יש להם כמה מאות כתבות שעוסקות סביב נושא מסוים.

כמו כן, במידה ובלוגרים כותבים בפלטפורמות של בלוגים (כגון סלונה, תפוז וכיוב'), ייתכן ובעלי האתרים יהיו בעלי אינטרס שלא לקדם תוכן שיווקי שלא בתשלום ואף לגרום לקישורים לאתר שלכם להפוך ל- No follow – מה שאומר שגוגל לא יחשיב אותם ככלי קידום לאתר שלכם ובסופו של דבר זה עלול לייצר מצב שבו לא יצא לכם באמת הרבה רווח מהעניין ברמת הקידום האורגני, שלשם כך בעצם התכנסנו.

כמו כן, בפלטפורמות השונות כולל בלוגר, קשה לראות סטטיסטיקות ונתונים בצורה מדויקת ומפורטת וקשה לראות את המקור של הטראפיק (התנועה לאתר), כך שלא תמיד אפשר לדעת שהנתונים אכן אמיתיים.

כאשר עובדים עם בלוגרים שיש להם בלוג עצמאי, הם יכולים לעשות מה שהם רוצים בבלוג, לפרסם, לכתוב, לקדם, לשים קישורים, ואף אחד לא אומר להם מה ואיך לעשות.

כמובן שחשוב לבחור בבלוגים פעילים עם ותק של לפחות שנתיים ולבקש לראות צילומי מסך של סטטיסטיקות מתוך גוגל אנליטיקס אבל תיכף נגיע לאיך לעבוד נכון עם בלוגרים.

בשל הקלות הבלתי נסבלת שבה כל אדם יכול לפתוח בלוג, בשנים האחרונות כל אדם שני פותח בלוג שמצד אחד זה מבורך כי זו דרך ביטוי נהדרת ודרך נפלאה לקידום עצמאים ועסקים, אך מצד שני, יש כיום אלפי בלוגרים בישראל ואיך בעל עסק שרוצה לעבוד עם בלוגר יכול לדעת שבאמת זה אדם שיביא תוצאות?


מה זה משפיעני רשת

משפיעני רשת הם אנשים שלא בהכרח מנהלים בלוג, אבל יש להם הרבה חברים ועוקבים והם יודעים לייצר הרבה באז סביב כל פוסט וסטטוס שלהם.

אלו אנשים שבדרך כלל הם אנשים מעניינים, אינטיליגנטים ועם חיים מעניינים שגורמים לאנשים לעקוב אחריהם ולרצות לצרוך עוד מהדברים שהם משתפים.

לפעמים אלו אנשים שסתם במקרה אנשים מוצאים בהם מעניינים כמו למשל ליבי נחימובסקי, אמא ל-6 שעם הזמן הפכה לכוכבת רשת כי יש לה כריזמה, קסם אישי ונוכחות שאי אפשר להתעלם ממנה והיא למדה איך להפוך את זה לעסק בצורה נעימה שפשוט כיף לראות – עם ליבילנד – שהיום הוא מועדון צרכנות.

היא רק בתחילת הדרך אבל כבר יש לה רזומה של מאות אלפי צפיות בסרטונים שונים שהעלתה לרשת – בפייסבוק וביו טיוב שהם סרטוני כיף, הם אפילו לא בשביל לקדם משהו. אבל הבחורה יודעת לייצר תוכן ויראלי ומותגים שישכילו לעבוד איתה יוכלו לקבל המון חשיפה לקהל של הורים.

לעמוד הפייסבוק של ליבילנד

יש גם משפיעני רשת שהם כל מיני סלבים שהפפראצי נהנים לעקוב אחריהם והם מייצרים עניין לציבור, כל מיני שחקנים, דוגמנים ופליטי תכניות ריאליטי.

אני אישית חושבת מהמקום שלי כאמא שעדיף למותגים לבחור במישהו שמדבר אליהם אם כי הוכח בעבר שמותגים בחול שנתנו לסלבים עגלות או מוצרים שונים כדי שיופיעו בתמונות הפפראצי (בתוספת סכום מכובד של תשלום), גרמו לגידול בפופולאריות של המותג ומכך לגידול במכירות.

יחד עם זאת, כשבוחרים בסלבים בדרך כלל התשלום יהיה גבוה מאוד ולמעט חשיפה לזמן מוגבל וספציפי, החשיפה לא תמשך לאורך זמן כי קיבלתם תמונה אחת בעיתון או באינסטגרם וזהו.

כמו כן, הבעיה עם סלבים, היא שהעיתונות ומדורי הרכילות דואגת להנציח אותם על כל פיפס, אז לא הייתם רוצים שהמותג היקר והאיכותי שלכם יזוהה עם סלבית שאולי פתחה את הפה בסטטוס או כתבה לא מחמיאה ויצרה לעצמה שם לא טוב בשוק ולפעמים זו רק התקשורת שרוצה לשרוף אדם מסויים ולא בוחלת באמצעים כמו להוציא דברים מהקשרם ובעתיד זה עשוי להתנקם בכם.

מצד שני, כשעובדים עם בלוגרים, אם יש להם בלוג איכותי עם הרבה תוכן אז הם יופיעו גם בגוגל בחיפוש אורגני בכל פעם כשמישהו יחפש את המוצר שלכם או משהו קרוב, שפונה לאותו קהל היעד ואז אפשרויות החשיפה הן הרבה יותר גדולות ובאמצעות תוכן נכון אפשר לייצר גם יותר ערך  סביב המוצר או המותג שלכם ולא רק "הנעליים שהדוגמנית ההיא נעלה"..

כמו כן, מרבית הבלוגרים הפעילים מצליחים די מהר לייצר לעצמם חשבון אינסטגרם, קהילת עוקבים בפייסבוק, חלקם מנהלים עמודים וקבוצות ורשימת דיוור מכובדת.

בחול עושים את זה הרבה יותר טוב אבל יש לא מעט בלוגרים איכותיים וותיקים בארץ שלנו שהפכו את הבלוגינג לעבודה שלהם והם פשוט עובדים בזה ומצליחים להגיע לחשיפה רבה.


אז איך בוחרים עם מי לעבוד? איך אפשר לדעת אם בלוגר הוא משפיע ? או אם משפיען רשת יביא לכם תוצאות?

אפשר לעבוד עם בלוגרים או משפיענים באמצעות פניה ישירה או באמצעות עבודה מול גופים שמחברים אתכם למשפיענים כגון לידרס , לייק אנד שר או משרדי יחסי ציבור.

כאשר עובדים מול משפיענים עם גורם מתווך, מן הסתם זה גם יעלה לכם יותר, אבל הם עושים בשבילכם את כל העבודה.

אפשר לפנות לבלוגרים מובילים ומקושרים ולבקש מהם לעשות זאת עבורכם תמורת תשלום סמלי שכולל את הפניה לאנשים הנכונים , יצירת בריף, מעקב ופולואפ במהלך העבודה ולאחריה, כולל איסוף הנתונים והגשתם.
זה יכול לחסוך לכם עלויות בצורה משמעותית והם גם יידעו לאיזה אנשים לפנות כדי לייצר לכם את החשיפה הרבה שאתם רוצים.

יתכן ותפגשו משרדי יח"צ שיבטיחו לכם מליוני או מאות אלפי חשיפות בשביל להפיץ מוצר בשווי של כמה עשרות שקלים, אך קחו בחשבון שהבלוגרים המובילים והבלוגים הגדולים שיודעים לייצר טראפיק, ירצו לקבל תשלום הולם עבור חשיפה.

שימו לב שהרבה מהכתבות על מוצרי צריכה "זולים" בבלוגים של צרכנות, כוללות את אותו תוכן שהועתק מקומיוניקט שנשלח לבלוגר, כי בינינו, אף אחד לא באמת ישב להשקיע שעתיים על ארטיק בעשרה שקלים. אלא אם כן אותו בלוגר קיבל תמורה הולמת על הכתבה ואני יכולה להעיד שאותי הזמינו לאירועים שבהם נתנו מתנה מכובדת בשביל כתיבה על מוצר כזה או אחר ולפעמים סתם מתחשק לי לפרגן על מוצר שאהבתי, גם אם הוא לא עולה כמה מאות שקלים..

כאשר בוחרים בלוגר שנעבוד איתו, כדאי לחשוב קדימה.

לא רק על ה-1000 או 2000 צפיות שנקבל עכשיו, אלא על זה שיש לו אתר שיכול למשוך גולשים מגוגל בלי שהבלוגר עושה דבר, כשיש אתר עם אלפי כתבות תוכן, הוא יקודם אורגנית ( ללא תשלום) בגוגל, וזה אומר שכשקהל היעד שלכם יחפש את המוצר שלכם או דברים שרלוונטיים אליהם, הם יגיעו לכתבה על המוצר שלכם, או כתבה שמזכירה אותו עם תוכן שיווקי עטוף בתוכן עם ערך.

זה אומר שהכתבה שלכם תמשיך לקבל טראפיק גם אחרי חצי שנה, שנה או שנתיים. ויש קישור איכותי שמוביל לאתר שלכם מאתר חזק וגדול  וזה רבותיי, שווה לא מעט.


הזהרו מזייפנים או איך מאתרים בלוגרים טובים ?

זה פשוט.

תוכלו לאתר בלוגרים בקבוצות של בלוגרים בפייסבוק, פשוט חפשו את המילה בלוג או בלוגר ובקשו להצטרף לקבוצות שבהן רוב הבלוגרים פעילים. יש מספר קבוצות כאלו.

אחרי שמצאתם את הקבוצה, אפשר להעלות סטטוס שבו אתם מחפשים בלוגרים שעוסקים בסיקור של תחום מסויים ושישלחו לכם פרטים עם נתוני חשיפה וסטטיסטיקות למייל.

לאחר שקיבלתם עשרות פניות, נתחיל בהליך הניפוי. 

קודם כל, כדי לאתר את האנשים שמתאימים לנישה שלכם, תוכלו לעשות חיפוש בגוגל על מוצרים דומים מאותה קטגוריה, אם למשל אתם משווקים מוצרי תינוקות או מוצרים להריוניות, עשו חיפוש על ביטויים שונים כגון : רשימת ציוד לתינוק, רשימת ציוד ללידה או אם אתם מחפשים אופניים לילדים חפשו איך לבחור אופניים ולצד האתרים הגדולים תראו איזה כתבות מופיעות לכם ב-2-3 עמודים הראשונים.

כך לגבי כל נושא.


פניה של בלוגרים לבעלי עסקים

יש המון ביקורת בקהילה על בלוגרים שפונים לבעלי עסקים במטרה לסקר מוצר או שירות ללא עלות, או "בחינם", אך איני מוצאת בכך פסול ואף עושה זאת לעיתים.

כפי שכתבתי, בשיתוף פעולה טוב , שני הצדדים אמורים להרוויח.

ואם אני רוצה למשל ללכת עם הילדים שלי לבילוי במקום מסוים כמו פארק אטרקציות, שעולה כמה מאות שקלים, אני אציע לבעל העסק לקבל חשיפה בתמורה לפרסום ובדרך כלל הם מסכימים ואף שמחים כשהם מקבלים מצגת מסודרת על האתר והחשיפה שלו. במקום להוציא מתקציב פרסום, מבחינתם הם מקבלים אותו כמעט בחינם.

אני באופן אישי משתדלת להיות הוגנת ולתת תמורה מלאה ומידע מדויק ואמיתי אך לצערי יש כאלה שמנצלים את המצב בענף.

אם בלוגר פנה אליכם, בצעו תיאום ציפיות לגבי שווי ההטבה\ מוצר\ שירות או ארוחה,

ציינו למה אתם מצפים בתמורה – פוסט בפייסבוק + פוסט בבלוג ולאחר מכן הפצה בקבוצות ועמודי פייסבוק למוצר בשווי של כמה מאות שקלים זה מקובל וזאת לאחר שצפיתם בנתוני סטטיסטיקות.


מה קורה כשהבלוגר אינו מרוצה מהמוצר או השירות?

יש גם מקרים כאלה, שכשבלוגר שהזמנתם אליכם או נתתם לו מוצר להתנסות אינו מרוצה.

וכן, יצא לי להתקל גם במצבים כאלה.

מה שאני עושה במקרה כזה הוא לשתף את בעל העסק בתחושותיי, ובמידה ואני מוצאת את המוצר כלא ראוי להמלצה או ככזה שנוגד את האג'נדה שלי, אם מדובר במוצר יקר, אני אציע לכתוב כתבת חסות שכתוב עליה תוכן פרסומי, ואם המוצר לא בערך גבוה מדי, אומר ללקוח שאני מעדיפה לא לכתוב ולתת את חוות דעתי ולנמק בפניו את הסיבות ההגיוניות לכך.

זה בסדר ולגיטימי לחלוטין, ותוכלו גם לתת את ההערות שלכם לגבי הכתבה של אותו בלוגר. ואם אותו בלוגר ממש לא מרוצה, שחררו. עדיף לפעמים מאשר לקבל ביקורת מאוד לא מחמיאה.

 


אם למשל אתם בתחום האוכל, חפשו כתבות על מתכונים ספציפיים שמתקשרים אליכם או ביקורת מסעדה ותוכלו לדעת לפי גוגל מי חזק ומי לא.

גם אם המליצו לכם על בלוגרים מסוימים , בין אם זה משרד יחצ או דרך קשרים, תוכלו להכנס לבלוג של אותו בלוגר, לקחת דוגמא של 2-3 כתבות, לחפש את הנושא העיקרי בגוגל ולראות אם הם מופיעים לכם ב-2 עמודים הראשונים או לא. 

אני וקולגות רבים שלי נתקלנו בבלוגרים שמציגים נתונים מזוייפים על כתבה ספציפית עם עשרות אלפי כניסות ביום שזה דבר נדיר.

אם זה אכן מזוייף, כשתחפשו את הנושא של אותה הכתבה בגוגל, היא לא תופיע לכם במקומות הראשונים או לפחות בשני העמודים הראשונים.

בינינו, היום מאוד קל לזייף נתונים וכניסות, אפשר לקנות ב- 5 דולר באתר FIVERR מאות או אלפי כניסות או לייקים לפוסט. מה שחשוב זה העקביות. ולראות נתוני סטטיסטיקות מתוך גוגל אנליטיקס.

כאשר בלוגר קונה לייקים, תוכלו לבדוק במסך הסטטיסטיקות את מקור התנועה, מהיכן היא מגיעה.

אם חלק נכבד מהתנועה לא מגיע מארץ המקור , כלומר ישראל, אם מדובר בבלוג ישראלי, אז אפשר להניח שהטראפיק קנוי.

הנה דוגמא מתוך הבלוג שלי על כתבה שהעליתי על גן המפלצות  – שזו אטרקציה לקיץ. 

הכתבה הגיעה ללמעלה מ-40 אלף חשיפות בחודשיים שזה נשמע הזוי אך זאת בשל היכולת של האתר שלי להגיע למקומות הראשונים בגוגל כי יש לו יכולת קידום אורגנית גבוהה.

איך בודקים אם נתונים הם נכונים? 

קודם כל פותחים חלון דפדפן חדש של גלישה אנונימית עם Ctrl+shift+n כדי שגוגל לא יפנה אתכם לאתרים פופולאריים שביקרתם בהם ומחפשים את הביטוי שהכי קרוב, אני כתבתי תערוכת מפלצות.

כפי שתוכלו לראות , האתר 2bmommy מופיע ראשון בגוגל.

(הראשון הוא מודעה , כתוב לידו AD)

תערוכת מפלצות

אחרי שעשינו את זה, הנה צילום מסך של הסטטיסטיקות לכתבה מתוך גוגל אנליטיקס – Google Analytics , שלמי שלא יודע, זו מערכת ניתוח נתונים של גוגל שמחברים אותה לכל אתר עצמאי ואז אפשר לקבל נתונים לגבי כמות הכניסות, המקור שלהן, ועוד הרבה מידע על הגולשים והמבקרים באתר.

כמו כן, חשוב לציין באותה נשימה שגוגל אנליטיקס סופר כניסות רק ממקורות שמאשרים מעקב של קוקיז , כלומר אם אתם גולשים מדפדפן חסוי או ממקום עבודה שיש בו חומת אש שלא מאפשרת לאתרים לנטר נתונים או לשמור אותם, אז ייתכן והכניסות הללו לא ייספרו. בהשוואה מול נתוני שרת אצלי לפחות באתר, יש כ-30 אחוז יותר כניסות בממוצע מדי חודש שהאנליטיקס לא סופר. אז גם אם עשיתם קמפיין ומראים לכם נתוני הקלקות שלא משתקפים באתר שלכם, זו הסיבה. (ברוב המקרים).

בפילוח הזה תוכלו לראות שהיו לכתבה כ-41 אלף צפיות וכשעשינו חיפוש לפי פרמטר נוסף לגבי מקור ההגעה, ניתן לראות בקלות כי 30 אלף מתוך ה-41 אלף הגיעו מגוגל , כלומר בחיפוש אורגני, מה שבעצם מתאים לכך שהאירוע מופיע במקומות הראשונים בגוגל.

גן המפלצות 2BMOMMY

אם נרצה לבדוק יותר לעומק כדי לוודא שאכן הגיע קהל רלוונטי לתוכן, אפשר לסנן את הנתונים ולבדוק מאיזו עיר הם הגיעו באמצעות שימוש ב- Secondary parameter  ולכתוב CITY.

כאן ניתן ללמוד על חתך האוכלוסיה (ואפשר להמשיך לפילוחים דמוגרפיים נוספים כגון גיל, תחומי עניין, וכו') ואפשר לראות שמרבית האנשים הם מאזור תל אביב.

2-screenshot

מתוך נתוני האנליטיקס ניתן ללמוד הרבה על קהל הגולשים של האתר, אפשר לדעת מי הקהל, מה מעניין אותו, מהם הדפים הפופולאריים ומכך להסיק אם אתם רוצים לעבוד עם אותו בלוגר או לא.

יחד עם זאת, אני יכולה לתת כדוגמא אישית מהאתר שלי, יש לי למעלה מ-3,500 עמודי תוכן באתר לאורך 10 שנים. תמצאו לא מעט ביטויים וכתבות שלא מופיעים במקומות הראשונים, אך במבט על , לתכנים שפורסמו בחודשים האחרונים , כשהאתר כבר מבוסס בגוגל מבחינת קידום אורגני וכשרואים שלפחות 80 אחוז מהתנועה מגיעה באופן אורגני, אפשר להסיק שמדובר באתר שיש לו סיכוי סביר לקדם את המוצר שלכם למקומות הראשונים ובסדרי גודל מסוג זה, אפשר לקדם למעשה כל נושא.


אבל מה אנחנו עושים כשיש לנו בלוגרים עם 10-20  או 50 אלף כניסות בחודש?

  • קודם כל, לבקש לראות צילומי מסך לסטטיסטיקות. בלוגר שיסרב או יתן תירוצים אמור להדליק לכם נורה אדומה. אתם לא חייבים בלוגר עם 100 אלף כניסות בחודש, כמובן שזה יותר טוב, אבל אני אישית מכירה המון בלוגרים עם 20-30 אלף כניסות בחודש שיודעים לעשות הרבה רעש ברשתות החברתיות עם אלפי צפיות לסרטונים וסטטוסים עם תמונות בפייסבוק ולפעמים זה גם אפקט מעולה עבורכם מבחינת חשיפה. ויחד עם זאת, מומלץ לקחת לפחות 20-30 מובילים כאלה כדי לייצר באז בכל מקום.
  • חפשו תכנים שיווקיים שאותו בלוגר כתב בגוגל.
  • קיבלתם נתוני סטטיסטיקה ואתם לא בטוחים שהם מדוייקים? חפשו באתר SIMILAR WEB שיודע לתת אבחנה שהיא לרוב לא מדויקת, עם סטיות שהן לרוב כלפי מטה, אבל אם בלוגר טוען שיש לו 20-30 אלף כניסות בחודש, תוכלו לראות שם לפחות 10-15 אלף כניסות. ואם אתם בלוגרים שיש לכם אתר עצמאי, עדכנו את הפרטים שלכם כדי שהנתונים שלכם יהיו מסונכרנים עם גוגל אנליטיקס, וכך למעשה בעלי עסקים שיחפשו אתרים דומים יוכלו להגיע גם לאתר שלכם. אין מה להסתיר או לשקר כי בסופו של דבר ניתן לאמת את כל המידע הזה. לאתר סימילאר ווב לחצו כאן
  • בדקו מהו ה- Bounce Rate  – אחוז נטישה  של האתר. ככל שהוא יותר נמוך זה יותר טוב. זה בעצם אומר שהאנשים שהגיעו לאתר נכנסו, מצאו מה שהם צריכים ואף נשארו לעמודים נוספים. יחד עם זאת יש גם אתרים שיש להם אחוז נטישה של 70-80 אחוז אך הם מובילים בתחומם. לאתר ותיק ומוביל יש סיכוי טוב שיהיה אחוז נטישה של 40-50 % אם יש בו כתבות תוכן רלוונטיות לתחום.
  • זמן שהיה באתר – פחות רלוונטי במיוחד כשמדובר באתרים גדולים עם אלפי עמודים. חשוב שתבקשו לראות נתונים לכתבות ודברים ספציפיים שרלוונטיים לעסק שלכם.
  • מקור התנועה – כפי שאמרנו קודם, חשוב לראות את מקור התנועה העיקרי כדי לוודא שהכניסות אכן מהימנות ואמיתיות.
  • יכולת השפעה – בדקו עם הבלוגר כמה עוקבים וחברים יש לו ברשתות החברתיות , בדקו אינטראקציות על פוסטים שהעלה בפייסבוק של תוכן שיווקי ובכלל. אם יש לפחות פעמיים שלוש בשבוע פוסט עם כמה עשרות לייקים, אפשר להסיק מכך שיש לאותו אדם השפעה ויכולת ויראלית ברשת. כמו כן, בדקו עם אותו אדם באיזה קבוצות הוא פעיל, ומה היכולת שלו להגיע לחשיפה של קהל גדול.

אחרי שמצאתם בלוגרים לשיתוף פעולה, איך מגדירים שיתוף פעולה, האם צריך לשלם לבלוגרים ?

שיתוף פעולה בעיני, הוא שיתוף פעולה שבו שני הצדדים מרוויחים. כלומר, הבלוגר מקבל תמורה הולמת בתמורה לחשיפה שהוא נותן.

תמורה הולמת יכולה להיות מוצר או שירות בשווי משתנה.

היתרון של בעלי עסקים הוא שהם יכולים להציע לבלוגרים מוצרים , שירותים או אפילו אירוח במסעדה או במלון כדי לקבל כתבה באתר אך בשביל כך חשוב באמת לבחור את אלו שאתם חושבים שיכולים לספק את התמורה ההולמת אחרי כל מה שכתבנו כאן.

בלוגרים איכותיים עם בלוג שיש לו עשרות או מאות אלפי כניסות בחודש, ידרשו בדרך כלל תשלום עבור חשיפה באתר ובצדק.

לפעמים עדיף לקחת תקציב שאותו תשלמו לאיש יח"צ בסך של כמה אלפי שקלים ולדאוג לתשלום לבלוגרים אפילו ברמה של 200-400 ש"ח לכתבה ותוכלו לקבל היענות מאוד גבוהה ומוטיבציה לשיתוף פעולה מצד הבלוגר שיעדיף להשקיע מאמצים כי יש לו פה תמורה ממשית.

כמו כן, תוכלו להציע לבלוגרים מוצרים בתמורה לפרסום. אם למשל אתם רוצים לקדם לצורך העניין משחק לילדים ב-40 -30 ש"ח, הציעו לבלוגר מארז מוצרים בשווי של 200-400 ש"ח, ותוכלו לקבל סיקור מבלי להוציא על כך כסף.

כיום יש מאות בלוגים שחלק נכבד מהם אינו מגיע לטראפיק שעובר את ה-10,000 כניסות בחודש, בלי יכולות קידום אורגני ואותם אנשים שמנהלים את הבלוגים הללו ישמחו לקבל כל דבר וכל מוצר , אך זה לא בהכרח יקדם את העסק שלכם. וגם יחצנים שמציעים לכם חשיפה ופרסום בעשרות בלוגים, בדקו היטב באיזה בלוגים מדובר, עשו תחקיר קטן ותוכלו לדעת שההשקעה שלכם אכן תישא פירות ושתקבלו חשיפות מכובדות למוצר או לשירות שאתם רוצים לקדם.

דבר נוסף – אם אתם עובדים עם משרדי יחסי ציבור, במיוחד הגדולים שבהם, בקשו מהם לוודא עם הבלוגרים טרם הפצת המוצרים, שהם אכן מעוניינים במוצר ומתכוונים להעלות כתבה.

אני יכולה להעיד שאצלי למשל יש המון "מוצרי סופר" ב-10-50 ש"ח ששולחים לי הביתה כל הזמן בלי לשאול ועם כל הכבוד, אני לא אשב לכתוב כתבת תוכן לכל מברשת שיניים או דיאודורנט ששולחים אלי בלי שביקשתי כשללקוח עלתה השליחות והמוצר והיח"צ, אך בסופו של דבר זה לא מביא תוצאות ללקוח. וכך גם רבים מחבריי.

אני אישית העברתי בקשה למשרדי יחסי ציבור לתאם מולי טרם שליחת מוצר כזה או אחר, ולרובם אני מציינת את העובדה שפרסום כתבה אצלי עולה כסף ורובם מעדיפים לוותר על העניין אך חלקם מעבירים את הפרטים הלאה ללקוח, שמחליט לפעמים שכן שווה לו לשלם בשביל להופיע באתר.

אז אם אתם עובדים עם משרדי יח"צ, בקשו לעשות בקרה ומעקב על התכנים שעלו.


כמה לשלם לבלוגרים ?

אם אתם רוצים שהבלוגרים יקחו אתכם ברצינות, קחו אותם ברצינות. תעשו ניסיון עם בלוגרים ובינינו, תשלום של 200 ש"ח לכתבה לבלוגר בינוני יתן לכם הרבה יותר מ-200 ש"ח לקמפיין ממומן בפייסבוק או בגוגל כי זו תנועה חד פעמית.

כשאתם משקיעים בכתבה בבלוג, תהנו מתנועה וגולשים גם לאחר שהחודש יסתיים..

תמחור כתבה בבלוגים

כפי שציינתי, לבלוג עם 10-50 אלף כניסות בחודש, תשלום של 200-300 ש"ח לכתבה הוא תשלום סמלי.

לבלוגים עם 50-100 אלף כניסות בחודש, תשלום של עד 500 ש"ח לכתבה הוא הגיוני

ולבלוגים גדולים יותר עם 100 אלף כניסות ומעלה, תשלום של 500 -2000 ש"ח לכתבה יחשב לריאלי, תלוי בכמות החשיפה שאליה הבלוגר מתחייב. אם בלוגר יתחייב למשל ל-2000 כניסות , שאותן הוא יכול להביא באמצעות קמפיין של קידום ממומן ברשתות חברתיות או בגוגל, לגיטימי לשלם בסביבות ה-1 ש"ח לגולש לצורך העניין.

ושוב, אפשר להמיר את התשלום בתמורה למוצרים או שירותים שווי ערך.


אירועי בלוגרים ? זה פאסה

אני זוכרת שכשהתחילו את נושא אירועי הבלוגרים בארץ לפני כמה שנים, כולנו מאוד התלהבנו ואפילו אני ארגנתי והפקתי כמה אירועים כאלה בעצמי.

היום, יש עשרות אירועים בחודש ולמען האמת, אני באופן אישי אעדיף שלא לבזבז את הזמן היקר שלי ושל הלקוח בעוד אירוע שבו מזמינים אותי לארוחת ערב או בוקר מפנקת בשביל לקבל מוצר  ולבזבז ללקוח עשרות אלפי שקלים.

אני וקולגות שלי שהם בלוגרים איכותיים עם בלוגים גדולים, נעדיף שישלחו לנו את המוצר עם בריף, יעשו לנו שיחת הדרכה בטלפון או יצרפו וידאו שמסביר את כל יתרונות המוצר ואנחנו כבר נכתוב עליו. בלי שנבזבז כמה שעות יקרות של עבודה ולאחר מכן נשקיע עוד שעתיים שלוש בכתיבת כתבה איכותית.

בלוגרים איכותיים יידעו לייצר כתבה שיווקית טובה משולבת עם תוכן שמכיל ערך על כל מוצר וכל נושא.

אז אם יש לכם תקציב של 10,000 או 20,000 ש"ח לשפוך על אירוע, במקום זה, אתם יכולים לשלם לבלוגרים עבור הכתיבה והחשיפה והזמן שלהם ותאמינו לי שעם תשלום סמלי לכל בלוגר על כתבה תראו תוצאות הרבה יותר טובות!

רוצים תוצאות ממש טובות לקמפיין עם בלוגרים ?

תבקשו מהבלוגרים והמשפיענים להעלות סרטון בפייסבוק עם המוצר. או שידור חי. ואחר כך לשתף אותו בקבוצות, זה יביא לחשיפה מאוד גדולה של אלפי אנשים. ואת הסרטון אפשר אחר כך לשלב בתוך הכתבה בבלוג (להטמיע אותו).


איך מודדים הצלחה של פעילות בלוגרים או משפיענים?

יצא לי לאורך השנים להתקל בלקוחות שציפו שדקה וחצי אחרי שהכתבה שלהם עלתה לאויר, הם יראו אלפי כניסות.

אז לפעמים זה קורה ולפעמים זה לוקח זמן.

אני לרוב מתחייבת ללקוחות שלי על לפחות 500 צפיות בפרק זמן של חודש. לפעמים יש הפתעות ומגיעים לאלפי צפיות, אבל אם אתם רוצים לעבוד נכון, צריך לשנות את הפרספקטיבה ולהבין שלכתבה איכותית בבלוג, לוקח זמן להתברג בגוגל, לקבל חשיפה ברשתות החברתיות ושלטווח הרחוק, אתם תהנו מחשיפה מתמשכת לכתבה שלכם אם בחרתם לעבוד עם הבלוגרים הנכונים.

חשוב לזכור, תהיו סבלנים. תמתינו 30 יום מיום עליית הכתבה.

ערכו תיאום ציפיות עם הבלוגר לגבי מועד עליית הכתבה ואל תציקו לו כל יומיים מתי הכתבה עולה.

טווח ממוצע לעליה לכתבה הוא בסביבות ה-שבוע-שבועיים במיוחד בתקופות עמוסות. במיוחד אם פניתם לבלוגר משפיע ומוביל.

קחו זאת בחשבון והיו סבלניים.


תגובות ברשת לסיקור

לפעמים קורה מצב שבו בלוגר ממליץ על מוצר או שירות מסוימים ויש כל מיני אנשים שאוהבים להתמרמר על הפרסום ולהגיב בצורה חריפה ואף פוגענית שלעיתים עושה יותר נזק מתועלת של הפוסט המחמיא של הבלוגר.

חשוב להיות במעקב ולא למחוק תגובות , אלא להכנס לפוסט ולהגיב כבעלי העסק עם תגובות הגיוניות שבעצם יאפשרו למי שקורא את הפוסט להסיק את המסקנות וההחלטות שלו לגבי המוצר, כשהוא רואה את שני הצדדים.

לדוגמא, אם מישהו יציין שמוצר מסויים יקר בצורה לא הגיונית, אתם יכולים להסביר מדוע המחיר שלו גבוה- חומרים איכותיים, תו תקן, מוצר מקורי וכו'.


לסיכום ,

יחסי בלוגרים – מותגים יכולים להיות קרקע פוריה להצלחה או לאכזבה, וחשוב לעשות זאת בחוכמה.

יתרונות לפרסום בבלוגים הם כאמור רבים – הם זולים, גוגל אוהב תוכן בבלוגים, יש המון בלוגים איכותיים עם תוכן מרתק שיש להם קהילת עוקבים וקוראים ולפני שאתם רצים לזרוק כסף על קידום ממומן, קידום אתרים או פרסום בערוצי מדיה יקרים, יש צבא שלם של בלוגרים ואנשי רשת חזקים בישראל שיכולים להגיע לאותה חשיפה של האתרים הגדולים ברבע מעלות הקמפיינים ולהגיע לקהל מפולח ומדוייק בזמן קצר.


מוזמנים להשאיר תגובות או שאלות ואם המאמר עזר לכם נשמח אם תשתפו!

חלי בילו (גורסוי) , מנהלת פורטל ההורות 2Bmommy, בלוגרית ותיקה מזה עשור, מרצה ומייעצת לעסקים
וסמנכ"ל שיווק ודיגיטל ב- One Two Sale – מערכת לניהול מערך השיווק הדיגיטלי לעסק בממשק אחד. 

לפתיחת חשבון חינם וללא עלות לחצו כאן

 

לפוסט המקור

פרסום, שיווק ומדיה

השאר תגובה