להיות אמא ולמצוא עבודה – משרות לאמהות

עבודה לאמהות.
כשהיינו בתקופת הרווקות שלנו, לרוב לא היתה לנו בעיה גדולה מדי למצוא מקום עבודה.

היית מגיעה לריאיון עבודה, היה כתוב ברזומה שאת רווקה, לפעמים היו שואלים בעדינות אם יש חבר בתמונה ובמידה וכן כמה זה רציני ואם חיים ביחד. במידה וענית שכן, המעסיק לרוב לקח ספייר של שנה וחצי- שנתיים שידע שבהן יוכל להעסיק אותך ללא הריון\חופשת לידה.

לאחר שהתחתנת, ברגע שרשום לך בקורות החיים "נשואה", זה מפנה את המעסיק ישירות לשאלה הבאה "מה לגבי תכנון משפחתי?" או בעברית צחה, "מתי את מתכננת להכנס להריון?"

במידה ואת מספיק חכמה ונותנת תירוץ כגון "אנחנו חוסכים לרכישת בית" או "אנחנו ממתינים עד לסיום התואר" או כל תירוץ אחר שנשמע הגיוני, יש סיכוי שעם הרזומה הנכון והמתאים תעברי גם לשלב הבא של תהליך הראיון.

אחרי שהילד גדל , ויש לך אפשרות לעבוד וגם סידור בשבילו, את תישאלי מן הסתם על "תוכניות עתידיות להרחבת המשפחה". משום מה יש חשיבה שברגע שאנשים מביאים לעולם ילד אחד, הם מיד ימהרו להביא עוד אחד נוסף. נכון שיש חלק גדול באוכלוסיה שחושב ופועל כך, אך זה לא משליך על הכלל.

 

המצב בארץ נהיה מאוד עצוב מבחינת התעסוקה לנשים.

מעסיקים רבים היום בוחרים שלא להעסיק אמהות, וברוב המקרים יעדיפו להעסיק נשים רווקות או בחורות צעירות שרק השתחררו מהצבא.

אני יודעת מחברות רבות שלי שכבר בשלב הראיון הטלפוני הן נפסלו אחרי ששמעו שיש להן תינוק. פתאום הראיון הטלפוני התקצר ל"אנחנו נחזור אליך"..

מצד אחד אפשר להבין את המעסיקים , אבל מצד שני זה באמת לא הוגן.

זה שהחלטנו לממש את זכותנו להיות אמהות, לא אומר שאנחנו פחות טובות.

להיפך, אני מאמינה שלאמהות יש אחריות רבה יותר מלבחורה רווקה או צעירה שאין לה משכנתא על הראש, או ילדים לרוץ אליהם הביתה, וסגנון החיים של נשים רווקות לרוב מאפשר להן להיות פחות יציבות ולמצוא עבודות אחרות כי אין להם את כל הלחץ והמסביב שיש לאישה שהיא גם אמא.

אני מאמינה שעם האימהות מגיעה גם בגרות נפשית ואישית רבה. כמובן שיש יוצאים מן הכלל, אבל יחד עם זאת מעסיקים רבים לא פעם יעדיפו להעסיק בחורות צעירות שהשתחררו מהצבא בלי יותר מדי נסיון ולקחת הימור של להכשיר את הבחורה ולשלם לה שכר שמתקרב למינימום ולחסוך כסף.

בחלק מהמקרים הללו המשפט "מה שעולה בזול עולה ביוקר" תופס.

אני בעצמי נתקלתי כמה פעמים במעסיקים שהסכימו לקבל אותי עם רזומה די עשיר ותינוק והסכימו לשלם שכר גבוה מהשכר שהם הציעו בגלל הניסיון העשיר שיש לי ואחרי ש"נפלו" עם בחורה לא מקצועית שיותר הזיקה מאשר הועילה לחברה, אבל לצערנו זה לא המצב בשוק כיום.

סדרת סרטונים חינמית עם כל הסודות ליצירת הכנסה נוספת – לחצו כאן 

אנחנו נמצאים בתקופה של מיתון, אנשים מוכנים לרדת בדרישות השכר שלהם, והביקוש לעבודה גדול מאוד, ובמידה והגעת למצב שכבר מזמנים אותך לראיון עבודה, הכל תלוי במועמדים האחרים וכמה התכונות שלך ומה שאת מצליחה להציג עוקף אותם.

במידה ואת מחפשת עבודה, חשוב שיהיה לך קודם כל סידור לילד. בין אם מסגרת של גן או מטפלת שאת יודעת שהם זמינים עבורך במידה ותתבקשי להתחיל לעבוד בתוך שבוע. יחד עם זאת במידה והילד עדיין איתך בבית , רצוי לעשות תהליך קליטה הדרגתי למסגרת שיקח לפחות שבוע , כדי לעשות את התהליך בצורה נכונה ועדינה עבור הילד.

במידה והילד עם מטפלת, לא צריכה להיות בעיה ברגע שהוא חולה. במידה והילד נכנס לגן, ובמיוחד אם זה גן ראשון, קחי בחשבון 3 חודשים ראשונים שבהם הילד חולה שבוע כן, שבוע לא, ושבוע למה לא..

כשיובל שלי התחיל את הגן, בביקור השני שלי אצל הרופא שבוע אחרי שבוע, הרופא שאל אותי אם הוא במסגרת. אמרתי לו שהוא התחיל גן חדש. הרופא אמר לי לגשת לפקידה שלו ולקחת כרטיס חופשי חודשי ל-3 חודשים הקרובים. הוא התבדח, אבל צדק.במידה ואת יודעת שאת מתכננת לצאת לעבוד תוך חודש חודשיים ויש לך אפשרות כלכלית, רצוי שהילד יתחיל את הגן אפילו חודש לפני כדי שהגוף שלו יתאקלם מבחינת הוירוסים והתחזקות המערכת החיסונית וככה יהיה לך זמן להיות איתו בצורה רגועה בבית כשיהיה חולה.

 

חשוב שיהיה לך איזשהו גיבוי כאשר את הולכת למצוא עבודה, בין אם סבתא\ דודה\ בייביסיטר או אפילו חברה שלא עובדת בשביל מקרים שבהם הילד חולה. בתקופת החורף רוב הפעוטות חולים לפחות פעם- פעמיים בחודש בגלל כל הוירוסים והמחלות שמתפזרים בין הילדים בגן, וכאשר את מגיעה לראיון ואין לך סידור מוכן מראש "למקרה ש", קחי בחשבון שיש סיכוי טוב שמועמדותך תפסל על הסף. לרוב המעסיקים יש ילדים והם יודעים מה קורה בחורף כשהילדים בגן, והם לא מעסיקים עובדת בשביל שחצי מהזמן היא תהיה בבית עם הילד, או תצא כל פעם באמצע היום כי יזניקו אותה מהגן. נכון שזה לא פשוט למצוא סידור כזה, ולא כולן התברכו בהורים שגרים קרוב וזמינים לעזור, אבל נסי לשים את עצמך במקומו של המעסיק שדואג גם לאינטרס שלו לפני הכל, ותביני את השיקולים שלו.

לקבוצת מחפשות עבודה משרות שוות לאמהות לחצו כאן 

 

לפניך מספר טיפים לראיון עבודה ומספר שאלות שרצוי שתגיעי מוכנה אליהן מראש:

  • שעות העבודה שאת יכולה לעבוד – רצוי לכתוב מראש את מגבלות השעות. אם את יודעת שאת צריכה לאסוף את הילד מהגן עד 4, תצייני מראש בסוף קורות החיים שאת זמינה עד 3, 3 ורבע או 3 וחצי, קחי מקדם הגנה של רבע שעה למקרים של פקקים או תאונות, גם אם את עובדת במרחק של רבע שעה נסיעה מהבית. הגדירי מראש את שעות העבודה ובמידה ויש לך אפשרות לשעות נוספות בימים מסוימים תצייני את זה, אך אל תאמרי דברים כגון "מדי פעם אם צריך אני אשאר", כי זה יכול לפתוח פתח למקום שבו תידרשי להשאר יותר פעמיים שלוש בשבוע, ואח"כ זה יהפוך לשגרה. רצוי להגדיר ולברר את הדברים הללו עוד בטלפון, כדי לחסוך לך ולמעסיק בחלק מהמקרים את הטרחה והטרטור.
  • תכנון משפחתי – השתדלי להיות כנה והוגנת מול המעסיק, במידה ואת מתכננת עוד ילד. נכון שזה לא מתפקידו להכנס לך לרחם, אבל במידה ותתחילי לעבוד ובמקביל תתחילי בניסיונות להרות תינוק נוסף (מניסיון של חברות רבות שלקח להן תקופה ארוכה להקלט עם ילד ראשון, השני הגיע הרבה יותר מהר ממה שחשבו), זה עשוי להראות לא טוב בעיני המעסיק אם אחרי 3-4 חודשים תודיעי לו שאת בהריון , מה שעדיין משאיר לו זמן פנוי לעשות לך צרות ולגרום לך להתפטר. לדעתי עדיף לחכות לפחות חצי שנה (במידה ובאמת לחוץ לך ילד נוסף), ורק אז להתחיל לנסות. רצוי בראיון לומר שאין לך כוונה להריון נוסף בשנה שנתיים הקרובות.
  • מה קורה כשהילד חולה? תדאגי לתשובה מוכנה בשלף ולסידור , בין אם בייביסיטר, דודה, סבתא וכד'. במידה ולא תעני ישר ובצורה לא כנה המעסיק עלול להבין שלא קיים סידור כזה ולפסול את מועמדותך. מניסיון, אלו השאלות הראשונות שהמעסיקים דורשים.
  • מדוע סיימת את עבודתך הקודמת – השתדלי לומר את האמת, רצוי לא להמציא סיפורים, מאחר וניתן בקלות היום להרים טלפון למעסיק הקודם ולברר, מעסיקים רבים עושים זאת גם מבלי ליידע את המועמד. לעולם!!!! אל תלכלכי על המעסיק הקודם שלך. השתדלי להיות חיובית עד כמה שאפשר על מקום העבודה הקודם, זה יכול לגרום למעסיק הפוטנציאלי להסיק דברים לגבי אופייך.
  • תכונות אופי חיוביות \ שליליות – שאלה מעצבנת שמעסיקים רבים אוהבים לשאול, ערכי לעצמך רשימה מראש בבית של 2-3 תכונות שמאפיינות אותך, ודוגמאות לאיך הן באות לידי ביטוי. היי מוכנה מראש להתקלות.
  • למה את חושבת שאת מתאימה לתפקיד? כאן המקום שלך לשווק את עצמך, צייני את הניסיון הרלוונטי, צייני את העובדה שאת מסוגלת לקחת על עצמך אחריות רבה, שאת יעילה, מקצועית, עם מוטיבציה ורצון לעבוד, האמיני בעצמך , ואם את מרגישה שאת לא מספיק טובה לתפקיד או שיש איזשהו חוסר ביטחון שמבצבץ, הסתכלי אחורה על ההתנהלות שלך בבית עם הילד, ראי כמה אחריות נדרשת בשביל לגדל תינוק בחודשים הראשונים, וראי איך עשית זאת בהצלחה רבה. התחזקי מבפנים, ותני לזה לקרון ולצאת החוצה. שדרי כלפי חוץ תדמית של אישה חזקה ואיכותית שמאמינה בעצמה. ברגע שתאמיני בזה, אנשים יראו את זה וזה רק ישפיע.
  • התפקיד והחברה – לפני הראיון השתדלי ללמוד קצת על התפקיד, לעשות חיפוש קל בגוגל על החברה שאת הולכת להתראיין , דרשי לדעת בעת הזימון הטלפוני פרטים רבים ככל האפשר על המשרה כדי לוודא שהיא מתאימה לך ובעקבות כך להתכונן מראש לראיון.
  • ציפיות שכר – מומלץ מאוד לשאול מה סדר גודל השכר בעת הראיון הטלפוני כדי להבין אם שווה לך להתאמץ ולהגיע לראיון העבודה. במידה ויש סכום מסויים שאת לא מוכנה לרדת ממנו, צייני זאת בפני מי שיזמן אותך לראיון, כדי למנוע אי נעימויות בפגישה או בזבוז זמן.
  • המשרה האידיאלית – לא תמיד מצליחים למצוא אותה , לפעמים צריך להתפשר קצת. שימי לב בעת הראיון למקום, לאנשים, לתחושת הבטן שלך בשניות הראשונות שאת נכנסת למקום, במידה וצריך להתפשר, קבעי מראש מה הגבולות שאת מציבה לעצמך, על מה את מוכנה להתפשר ועל מה לא, אם על שכר, על תפקיד, על מיקום או שעות. יחד עם זאת השתדלי לבחור במשרה שנראה לך שלאורך זמן את תהני ממנה ויהיה לך עניין, אחרת הדרך משם להפוך לעובדת מתוסכלת תהיה קצרה.
  • רושם ראשוני – אל תלכי בגישה של "יש לי רזומה עשיר" , הקפידי על הופעה אלגנטית, מכנסיים מחויטות, חולצת כפתורים או חולצה אלגנטית, איפור קל במראה טבעי עם הדגשה עדינה של העיניים ושיער מסודר , בין אם אסוף או פזור. נעליים סגורות, רצוי עקבים, להקפיד על יציבה נכונה והשתדלי לחייך ולהיות נעימה. שדרי רצינות והיי נחמדה. נסי לשים עצמך במקומו של המראיין וחשבי איזה אדם היה לך נעים יותר להעסיק. לא פעם יצא לי להשתתף בראיונות כעוזרת של הבוס במסגרת עבודות קודמות, ואני חייבת לציין שלרושם ראשוני יש חשיבות מאוד גדולה בהחלטה אם להעסיק אדם כזה או אחר.
  • אל תתייאשי– גם אם את מחפשת עבודה כבר חודשיים שלושה, אל תקפצי בייאוש על כל משרה שתוצע לך, השתדלי לשדר בטחון עצמי, ולזכור שבסוף תגיע המשרה שייחלת לה, במצב כזה תוכלי לקבל את התנאים שתרצי, להתמקח , ולשדר למעסיק שכדאי לו להעסיק אותך. במידה ותשדרי ייאוש, המעסיק עלול לחשוב בטעות שאת כל כך נואשת כי אף אחד לא רוצה אותך ולפסול את מועמדותך בשל כך. אני זוכרת בפעם האחרונה שחיפשתי עבודה, אחרתי לראיון בגלל שהתעכבתי בראיון אחר. התנצלתי בתחילת הראיון ואמרתי למראיין שהתעכבתי בראיון אחר, הוא קצת התפלא לשמוע שאני מגיעה מראיון אחר. בתום הראיון אמר שרוצה לדעת מה דעתי, אמרתי שהתרשמתי לטובה ושיש לי עוד 2 ראיונות נוספים ביום למחרת, הוא הרים גבה ואמר לי "בזמנים כאלה? יפה!" וניכר היה שהעריך אותי קצת יותר על כך. חשוב לציין ששידרתי חיוניות ואמונה בעצמי, ולא היה לי ספק שאמצא את המשרה שמתאימה לי. בסופו של התהליך סיימתי עם 3 תשובות חיוביות שנאלצתי לבחור ביניהן לזו שהכי מתאימה לי.

 

לסיכום ניתן לומר שלמצוא עבודה כשאת אמא זו משימה אפשרית בהחלט, צריך קצת הרבה חשיבה חיוביות ואנרגיות נכונות, אמונה בעצמך ולזכור שהכל בסופו של דבר לטובה, והמשרה תגיע.

 פרטים בהמשך.

לקבוצת מחפשות עבודה משרות שוות לאמהות לחצו כאן 

 לפוסט המקור

הורות וקריירה, מדריכים למציאת עבודה

השאר תגובה